Today’s topic: 4 seasons in 1 day (crowded house) - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolein D - WaarBenJij.nu Today’s topic: 4 seasons in 1 day (crowded house) - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marjolein D - WaarBenJij.nu

Today’s topic: 4 seasons in 1 day (crowded house)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

20 April 2010 | Australië, Melbourne

The AMM: Australian Mayo Message

Ik ben beland in een nieuwe staat; Victoria en begin hier in Melbourne. Melbourne is just ‘wonderful’. Sydney was daarentegen druk, hectisch en ‘amazing’. In de reisgidsjes wordt Melbourne beschreven als een gevoel van Europese stad en dat maakt deze stad gewoon heerlijk ontspannen.
Na 9 dagen zie voor haar vertrek naar Nederland Karlijn nog even en beginnen we met een lekker bakkie koffie in Williamstown, slenteren we met onze ‘slaapverblijf’host ‘John’ over de Queen Victoria Market voor onze tapasavond en kijken we die avond footy; welkom in Melbourne.
Laat ik eerst even lekker Hollands beginnen over het weer want na mijn eerste dag werd het namelijk koud, wind en zelfs regen. Met aanhoudende temperatuursdaling en typisch ‘herfstweer’ zoals wij dat ook in Europa kennen zag ik dus zelfs noodzaak om een ‘herfst’trui aan te schaffen om de daagjes wel lekker slentert buiten door te kunnen brengen! Maar na die regen kan het ook heerlijk opklaren met zon op een zelfde dag en mag die trui weer uit en bereiken we zelfs na maanden dan het laagste temperatuur in begin van die week eind van die week weer boven de 20 graden en zon. Het weer in Melbourne is echt onvoorspelbaar en kan op een dag elk seizoen wel even voorbij laten komen.
Melbourne staat bekend om de leuke barretjes, bistro’s, restaurantjes, kroegjes, clubs. Je kunt hier geweldig eten en drinken. Het is de koffie hoofdstad van Australie en ik laat me dan ook dagelijks weer verleiden door een rondje stad met nieuwe hotspots; degraves espresso bar en ‘jasper coffee’ in brunswick st, Budda Ba Brother in Bourke st.
Melbourne is ook het whallaha voor fashion. Geen fashion ala Paris, Milaan, Rome met ‘haute couture’ maar juist van de vintage shops, tweedehands boetiekjes en nieuw talent van de mode academies. Naast de boetiekjes zijn er ook maandelijkse markets van handgemaakte dingen en tweedehands kleding in de pub. Toevalligerwijs liep ik zo de ‘black bird market’ binnen waar de pub was ‘omgetoverd’ tot tafeltjes met handgemaakte assecoires en kledingrekken vol tweedehands stuff, het podium was bestemd voor een lokaal bandje en een biertje (pot) kost 2 dollar.
De Melburians zijn hip, alternatief, uniek en bijzonder gekleed met ieder een eigen stijl en een middagje terrasje in de wijk Fitzroy, Church st, Chapel st. is geweldig en raak jezelf helemaal geinspireerd door.
Melbourne is ook een cultuurstad. Van fine art galleries, musea tot ‘city laneways’ van steegjes met art-graffiti. Ik hop bij de Library City nog even binnen voor de exhibition ‘til you drop shopping – a history of Melbourne’; celebrate Melbourne’s passion for shopping.
Melbourne heeft trams. Weliswaar 2 soorten; die moderne exemplaren van Amsterdam en omstreken, dat je ook meteen een deja-vu geeft als je hierin zit dat je jezelf daar begeeft en de ‘old vintage’ exemplaren die dienst doen als ‘free city circle trams’. De tram brengt je zo een rondje door de stad.
De stad wil het openbaar vervoer stimuleren en voor slechts 10 dollar kun je voor 2 zones onbeperkt met bus, trein, metro, tram.Op zondag heb je de zogeheten ‘Sunday saver’ voor slechts 3 dollar onbeperkt de gehele dag.
Melbourne heeft strand; st. kilda. Een heerlijke wijk met vanzelfsprekend leuke tentjes en gezellige straatjes; Carlise st en Achland st. Geen Bondi icoon, deze spot doet het erg goed voor kite- en windsurfen en je vindt schelpen op het strand! Van St. Kilda kun je naar Brighton Beach lopen voor de bekende gekleurde ‘bathing boxes’ van de ansichtkaarten.
Melbourne is totally into ‘footy’. Met mijn neus viel ik midden in het seizoen van dit Australisch spel dat een combinatie is van voetbal en rugby. Mijn verblijfhost ‘John’ was een ware footy fan en zo zat ik dan gezellig de footy avondjes voor de buis en voor de zondag icoon (de ajax – feyenoord klassieker niveau) gingen we naar een echte Australische pub annex restaurant van fish/chips/hamburgers, gokkasten, een schilderijen wand van televisies (footy, paardenraces, hondenraces), veel bier en Aussie slang maakt het helemaal compleet!
Melbourne vanaf Eureka Skydeck geeft je mooi uitzicht over de stad; Botenic Gardens, stadion, Flinder street Station, Federation Square, haven, strand en ga zo maar door. Dit is het hoogste woongebouw van het zuidelijk halfrond me 297 meter hoog stap je uit op de 80e verdieping. In een driehonderd zestig graden overdekte toren kun je de stad langslopen. Ik begon mijn rondje met licht en eindigde vanuit schemer naar donker met lichtjes; een mooie gewaarwording! Met mijn snelle rondjes loop ik zo tegen een vriendelijke Melburian man aan van 70 en krijg ik die avond nog een geschiedenisles van deze meneer met een passie voor fotografie en een degree in geschiedenis. Hij had zichzelf al 3 keer in de lift gehezen want de stad blijft veranderen en het licht is elke keer weer anders.
Het skydeck heeft ook de ‘edge’; dat is een soort glazenhuis die 3 meter uitgeschoven wordt uit het gebouw en je dan dus dus beneden, boven, links, rechts en voor totaal glas om je heen is. Ik stond daar met van die blauwe slofjes uit het ziekenhuis in die cabine met vier hilarische aziaten. Fantastisch bedacht ik me en keek met wat schele oogjes naar beneden; 297 meter is toch best hoog! Briljant van deze ervaring is wel dat we allemaal op onze tenen gingen lopen toen we onszelf bewogen. ‘Been there, done that’ principe was ik blij toen ik weer ‘in’ het gebouw ging en mijn Louis Armstrong bandje om mocht doen met ‘I survived the edge’.
Tot slot ben ik als brand addict nog even binnengestapt bij de art series hotel group’. Een hotelketen waarbij een hotel wordt gecombineerd met een kunstenaar en de gehele stijl, gevoel, vorm en kleur wordt doorgevoerd in het hostel. Een hip, strak en buitengewoon concept met Kronan fietsjes voor de gasten. Met een introductiemailtje mocht ik een officiele rondleiding door deze hotels.

Voordat ik Melbourne verlaat sluit ik af nog even af met een ‘hostel’ experience. Een nachtje in ‘The Nunnery’. Dit hostel was vroeger van de nonnen en bevindt zich in Fitzroy. De nonnen zijn er tegenwoordig niet meer en zo 20 jaar geleden verhuist maar de originele staat van het gebouw, indeling, plafonds en betegelde schouw met Maria zijn nog in tact. Zelfs de traditie van het serveren van ontbijt en de versgemaakte groentesoep van maandag staan nog op het menu. Een mooie en bijzondere afsluiting van mijn weekje Melbourne!

Melbourne weetje: de uitspraak van ‘Melbourne’; waar wij Nederlanders de ‘ou’ klank uitspreken als ‘o’ is het hier ‘u’ dus Melburn.

Keep in mind: go confidently in the direction of your dreams. Live the life you’ve imagined!

Keep on sparkling people,

I will invite you soon for my next AMM 39.

  • 22 April 2010 - 14:28

    Carmen:

    (K):)

  • 22 April 2010 - 14:29

    Carmen:

    Oeps haha ik wou je een zoen sturen. Naja hij is onderweg dus als er ineens een dikke pakkerd tegen je wang vliegt moet je niet schrikken!!

  • 26 April 2010 - 15:58

    Assie:

    Heerlijk verhaal weer.
    Totaal mijn stad hoor ik al, vintage kleding (ofwel veel fabulous kleding voor weinig geld) en veel kroegjes :-)! Heerlijk!
    Blijf genieten en deze mooie dingen meemaken!

    Dikke knuffel! kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein

Actief sinds 02 Nov. 2009
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 22514

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2009 - 30 Juni 2010

to the other side of the world

Landen bezocht: